söndag 20 februari 2011

Kräk luktar illa....


Hej hej hallå!

Mysigt- när jag var iväg med barnen igår på lördagens stora begivenhet, Bollskolan på Katte, så var allt frid och fröjd och efteråt styrde vi kosan mot Bolaget ute vid Mobilia för att inhandla lite god Sam Adams-öl till kvällens middag ute i Löberöd. Mmmm, så långt allt bra. Barnen hade jätteroligt på bollskolan och även om Solise somnade i bilen så tänkte jag inte mer på det. Jag ringde Ingemo och talade om att nu lämnar vi Bolaget och kör förbi Mackidonken på vägen hem så barnen får sin efter bollskolan-traditionella happy meal. Leksaken är extremt viktig!
Jag hade kanske hunnit 500 m när Solise plötsligt hostar till och så ser jag i ögonvrån hur 2 stora kaskader kräk kommer flygande och landar delvis på mig och delvis på mellanrummet mellan stolarna. Fy f-n vad det luktar illa! Så ill att tom Nike som satt i baksätet rynkade på näsan. Doften försvann dock tämligen omgående när jag körde ner rutorna på bägge sidor. Nike och jag var överrens om att det var bättre att frysa än att det luktade pecka i bilen.... :)


Kvällen förvandlades alltså från en trevlig tillställning i goda vänners lag till en helt ok kväll hemma med barnen, även om Solise inte mådde så bra och kräktes ett par gånger till. Stackaren! Nu mår hon betydligt bättre så man kan hoppas att det är något snabbt övergående, för man kan med facit i hand tycka att vi har haft vår beskärda del av VAB och annat så det räcker för lång tid framöver.
Idag ska vi inte göra så mycket mer än att vara hemma och ta det lugnt. Nike och jag ska masa oss iväg till affären, lill-Ica som vi kallar den, och panta berget av flaskor som vi av någon märklig anledning alltid lyckas samla på oss. Behöver fylla på förrådet av mjölk och den här hemma väldigt omtyckta ingridiensen O'boy. Möjligtvis hamnar även något annat i kassen vi tar med oss hem. Har lovat Nike att hon ska få gunga lite på vägen hem, men hur det blir med den saken får vi väl se nu när det är så förbenat kallt ute.... "brrrr"

Ingemo och Solise passar på att vila lite och under tiden leker Nike kock och lagar mat till sin gamla pappa. Hon har en väldigt bra fantasi måste jag säga! Kockar och står i gör hon. Får kanske snart sitt eget matlagninsprogram, vem vet!? :)
Själv har jag ena ögat på 3:e filmen av de senaste Johan Falk-filmerna, men ska man räkna rätt så är det egentligen 6:e filmen av 9. Först kom 3 och sen kom 6 till. Jag tycker att dom är ganska bra, förutsatt att man inte ser dom för ofta för då hinner man lära sig hur dom går. Är man lite dement som jag så låter man bara det gå ett tag mellan varven så hinner man glömma....


Inom en inte allt för lång framtid ämnar jag och min kära hustru möblera om i huset så att barnen får ovanvåningen för sig själv och vi vuxna kan lata oss i sovrummet där nere. Vi hade dom planerna redan när vi flyttade in men då var Solise inte ens född så vi tänkte att vi väntar tills det är bättre läge. Det läget har kommit nu så med lite planering så ska det nog bli bra, och framför allt kommer vi när vi är färdiga att trivas mycket bättre i huset. Nike och Solise får dela på vårat stora sovrum och dom ska på sikt få vars en säng att sova i, och även vars ett skrivbord att sitta vid när dom blir lite större. Maja ska få Nikes gamla rum, och där är en ny säng ett måste för hon börjar bli så stor att det inte är tufft med våningssäng med myshörna under. Det kommer att bli jätttefint när allt är klart men mycket jobb återstår innan vi är där! Både Ingemo och jag behöver vara lediga för att kunna få allt klart som vi tänkt oss med målning och flyttning av möbler. Vi kommer alla att få bo i en byggarbetsplats under några få dagar/veckor men det kommer att vara mödan värt sen när möblerna är på sin rätta plats igen. Längtar!!!!

Nu vankas det jobb i många långa dagar veckan som kommer. Som det ser ut just nu blir det på ett och samma ställe men det kommer med all säkerhet att ha hunnit ändra sig när vi summerar veckan nästa söndag. Inte så att jag har problem med att jobba på andra ställen för jag har blivit mer flexibel med åren har jag märkt, utan det är mer det att ibland kan det vara skönt att veta från dag till dag var man ska befinna sig. Grejen är den att jag trivs jättebra där jag jobbar just nu, och det har gått hyfsat lätt att komma in i jobbet tycker jag själv. Bra arbetskamrater gör inte saken sämre!
Även om arbetssituationen har varit rätt jobbig den sista tiden med otroligt mycket att stå i och mycket gnällande från andra så har vi som jobbat ihop på något sätt svetsats samman och står upp för varandra. Visst, ibland kan man bli irriterad på varandra utan egentlig anledning men det går över. Gäller bara att inte vara långsint.... ;)


Nu ska jag strax bänka mig i soffan igen för att se upplösningen på herrarnas slalom, och som svensk har man än så länge mycket att se fram mot. Efter första åket ligger sämste svensk 8:a, dvs 4:a svenskar bland dom 8:a första. Heja Sverige!!!!

Hasta la vista!!!!

Niklas.

"Hey, I paid my dues, I’ve had my share of holes in the shoes.
I’m glad it’s so forgotten.
I love it when you free to spoil me rotten, those little things you know,
night shopping for a soul to go.

I’m sitting on the top of the world and I like it.
I’m sitting on the top of the world – I want this to be real...."

Ny låt från Roxettes senaste skiva "Charm School" som heter "Sitting in the top of the world". Ganska behaglig melankolisk låt, inte ballad och heller inte upptempo, utan mer något mitt emellan. Bra är den i alla fall- som alltid när herr Per Gessle, denna musikvirtuos, är i farten. Världens bästa Gessle!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar