lördag 2 april 2011

Avkopplande lata dagar är dom bästa....


Hello hello!

Tro det eller ej men i detta nu är jag inne på min andra raka lediga dag och vad jag vet så ska jag vara ledig imorgon med fast riktigt säker kan man aldrig vara som det ser ut just nu på jobbet. Har dock undanbett mig jobb med tanke på att jag redan är uppe i nästan max för vad man faktiskt får jobba över på en månad. Fast jag kom precis på att det ju är ny månad så helt säker kan man alltså inte vara.... :)

Igår fredag hade vi, Ingemo och jag, en skön avkopplande dag tillsammans där vi ägnade tiden åt sådant som behövdes tas om hand om. Tex är hälsan väldigt viktig så vi var inte sena att tacka ja när barnens farmor ville bjuda oss på lunch på stan. Och vilken lunch det blev sen- jösses!!!! Det var läääääänge sen jag var så mätt som när vi klev ut från Ingelstad Kalkon. Oj oj säger jag bara! Vad dom andra åt minns jag inte men jag gav mig i kast med buffén och den går inte av för hackor. Är man lagom slug och har laddat lite så kan man klara av att äta sig mätt för resten av dagen och det var nästan vad jag lyckades med. Aiolin som ingick var inte ens i närheten av den klassen som Ingemo når upp till när hon gör sin, men resten var riktigt riktigt gott. Stekt klyftpotatis, köttbullar, tjevavtjipptjipp (HippHipp-stavning på den) och något mer som jag inte minns men gott var det oavsett. Mums!!!! Kan varmt rekommendera alla som inte ätit där någon gång att testa och ni som redan varit där- gå dit igen....


Väl hemma så tittade jag lite närmare på kudden en liten stund innan jag drog mitt strå till stacken och städade nedanvåningen lite noggrannare än vanligt. Allt medan Ingemo passade på att njuta av vårvärmen i kombination med att hon gjorde iordning på våran uteplats. Vi köpte sent förra året nya fina trädgårdsmöbler som hon nu tvättade av och i helgen tänkte vi försöka hinna med att olja in dom en gång innan vi börjar använda dom. Som bekant är vi familjen som gav grillningen ett ansikte och visserligen har vi redan grillat ett par gången i år men nu kan man snart sitta kvar där ute och äta och därmed slippa ta in maten. Halva nöjet är ju att sitta där ute och äta och prata och bara få njuta, eller hur!? :)

Kvällsmaten bestod av en av barnens absoluta favoriträtter- tacos!!!! Med tanke på mitt inmundigande av lunchen tidigare så bidde det bara en för min del, men barnen åt samtliga som hästar så det blev inte mycket över på faten när vi var klara. Man blir alltid lika glad när dom äter "mer än dom brukar" för då vet man att dom ätit för att dom är hungriga och i viss mån även för att det är gott med mat dom uppskattar. Vi brukar inte krångla till det när vi gör tacos utan kör det i all enkelhet. Enda lyxen denna gången var att vi tjuvsmakade på dagens inhandlade Påskmust.
Påskmusten smakar exakt likadant som julmusten, och fanns det något som heter Midsommarmust så hade den förmodligen smakat exakt likadant även den. Vem är det som har det otacksamma jobbet att byta etiketter på flaskorna skulle jag bra gärna vilja veta!
Efter maten stack Ingemo iväg på bio medans jag och barnen smaskade i oss av lite smågodis och tittade på Så ska det låta. Vilket bra program det var igår då!!!! Brolle och Helena Josefsson, båda lite speciella på sitt sätt, var en riktigt lyckad kombination och dom mötte Erik Segerstedt från EMD och Linda Pritchard. Jämt så det förslår och enpoängsseger för Erik och Linda. Men det var musiken under själva programmet som gjorde mig så glad och upprymd och vi satt och sjöng med efter förmåga flera gånger. Alltså även lilla Solise som alltid piggar upp stämningen när hon försöker sjunga precis som sina systrar och föräldrar. Inte alltid att man hör vad hon sjunger men sjunger det gör hon för det framgår med all tydlig önskvärdhet!
Efter programmet, dvs efter 21:00, somnade vi en efter en så när Ingemo sen kom hem låg alla 4 och sov i vars en soffa. Maja och Solise hade klämt ihop sig på en, för vi har ju "bara" 3 som får plats i vardagsrummet. Kanske skulle skaffa en till, eller?


Idag startade dagen med ett besök på Willys för inhandling av deras goda frukostbullar och en därpå följande mysfrukost med en härlig uppdukning av vad vi har att erbjuda från kylen. Stressfaktorn som får pulsen att höjas en smula är när man sen tittar på klockan och upptäcker att shit- snart ska vi vara på Bollskolan. Hinner på något märkligt sätt ändå alltid i tid även om det var på håret just idag. Högskoleprovet skrivs idag och det tokar till det med parkeringen för oss som kommer lite senare. Lyckades dock klämma in mig lite försiktigt på en cykelparkering i garaget vid Åhléns- häpp!
Välbesökt bollskola med många glada ansikten hos både barn och vuxna följdes traditionellt av inhämtning av mat från Mackidonken och sen satt vi ner vi köksbordet hemma och åt länge och väl. Något måste ha hänt men barnen åt samtliga massor och lyckades mer eller mindre tömma faten även denna gången. Man kan inte låta bli att undra men kanske är det våren och aningens lite mer friskhet i hemmet som gör att alla nu mår lite bättre än vad dom gjort på länge?! Hoppas det nu håller i sig ett bra tag till så är jag som familjefar nöjd i alla fall.... :)

Nu ska vi göra oss iordning och sätta oss i Ferarrikombin och köra till Löberöd. Lovar skriva snart igen!

Eder käraste herr Melin.

"I will remember your first kiss
Forever
Forever
You're my shining star, my bliss
Forever
Together
They must have sent you from heaven
and I feel we're the ones - you and me
I walk the desert to be with you
I swim the ocean to get to you
I wanna love you 'til the end of time
Forever
(Wanna fly with you)
I climb the mountain, you set me free
I cross the valley, you shelter me
I wanna stay with you all my life
Together
(Wanna die for you)...."

Texten denna gång är tagen från en relativt ny låt av Sandra som heter "Forever". Ny och nym den har några år på nacken men är en som alltid bra låt skriven av herr Cretü. Värd att lyssnas på absolut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar